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학위논문 여성 연구직 마스터의 일터에서 학습과 성장 과정에 대한 질적 사례연구

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작성자 JRN 댓글 0건 조회 424회 작성일 19-11-30 04:00

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여성 연구직 마스터의 일터에서 학습과 성장 과정에 대한 질적 사례연구


이정 (2019). 여성 연구직 마스터의 일터에서 학습과 성장 과정에 대한 질적 사례연구. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문

UCI:  I804:11046-000000521469


초록 
본 연구는 여성 연구직 마스터의 숙련과 배움의 과정과 함께 여성으로서 겪었던 구조적 어려움을 어떻게 이겨냈는지, 그리고 일의 의미를 찾아가는 과정을 장인성 이론의 관점에서 고찰한 질적 연구이다. 연구문제는 첫째, 연구직 여성 마스터들은 일터에서 어떠한 숙련과 배움의 과정을 겪고 있는지, 둘째, 연구직 여성 마스터들은 일터에서 여성들이 겪는 구조적인 어려움을 어떻게 이겨내고 있는지, 셋째, 연구직 여성 마스터들에게 일의 의미는 무엇인지로 설정하였다. 이를 위해서 A 기업에서 여성 연구직 마스터이면서 20년 이상의 경력을 쌓아온 연구 참여자 5명을 대상으로 심층 면담을 진행하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 여성 연구직 마스터들은 자신의 계획된 선택에 만족하면서 일상과 일터에서 끊임없는 학습을 하고 있었다. 경력을 쌓아가면서 일의 확장을 통해 새롭게 배워 나갔다. 자신만의 방법으로 마스터로서 역할을 규정해 나갔다. 둘째, 여성으로서 어쩔 수 없이 느껴지는 유리천장과 같은 구조적 어려움을 겪었다. 하지만 성장할 수 있는 조직문화를 만들어 가는 모습을 보면서 조직에 대한 믿음을 가지기 시작했고 일 자체에 집중하면서 어려움을 이겨내는 모습이었다. 셋째, 여성 연구직 마스터들은 자신의 성취로 인정하고 일 자체에서 희열을 느끼고 있었다. 마스터라는 직위는 연구 참여자들로 하여금 최고라는 자존감과 함께 사명감을 가지게 하였다. 그러면서 ‘나’의 배움을 ‘우리’의 배움으로 확장하면서 자신이 가진 지식과 기술을 전수하고 조직과 사회에 공헌하는 삶을 살고자 하였다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 본 연구는 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 연구 참여자들은 자신의 인접 분야로 일을 확장해 나가면서 전문성을 쌓고 마스터가 되는 계기를 만들어 갔다. 일터는 여성이 자신의 강점을 인식하고 학습하며 지식을 쌓아 나갈 수 있도록 학습을 지원하는 환경이 되어야 한다. 또한, 여성들이 인접 분야의 업무 및 직무로 자연스럽게 확장하고 전문가로서 성장해 나갈 수 있는 환경을 조성해 주는 것이 매우 중요하다. 둘째. 연구 참여자들은 일에 집중하고 그에 맞는 성과를 낸다면 성 역할의 차별이 없이 승진할 수 있다는 믿음이 실제로 마스터로 인정받으면서 확신으로 이어졌다. 여성 인력의 활용에 대한 조직의 최고경영자의 의지와 함께 일 자체에 집중할 수 있는 조직문화는 여성들이 성장해 나가는데 매우 중요하다. 셋째. 연구 참여자들은 일 자체에서 의미를 찾고 희열을 느끼는 내재적인 동기 요소가 가장 크게 영향을 끼치는 것을 알 수 있었다. 이러한 측면에서 여성들의 초기 경력 때부터 경력 성공에 크게 영향을 끼치는 자아효능감을 느낄 수 있도록 하는 것은 매우 중요한 것이었다. 조직 내에 즐거움과 행복감을 느끼면서 성장해 나가는 구성원이 많다면 조직 자체가 고몰입조직으로서 지속 가능한 조직이 될 것이다. 넷째. 여성 연구직은 마스터로 승진함과 동시에 자발적으로 지식을 나누기 시작했고, 그러면서 나의 배움을 우리의 배움으로 실천하며 조직에 공헌하고자 했다. 이는 조직 내에서 상호 학습을 통해 구성원이 성장할 수 있는 학습문화를 만들어 가는 것은 기업 HRD부서의 가장 중요한 과제로 볼 수 있다.

초록 
This study is a qualitative study to derive practical elements in the process of finding the meaning of work and how to overcome the structural difficulties experienced as a woman along with the mastery and learning of women's research positions. The questions of research are, first, what the female masters of research are going through in the workplace, second, how they are coping with the structural difficulties of women in the workplace, and third, what is the meaning of work for the female masters of research. To this end, the company conducted in-depth interviews with five participants who had more than 20 years of experience as masters of women's research positions at Company A, and the results are as follows. First, female research masters were constantly learning in their daily and workplace, content with their planned choices. As they built their career, they learned new things through expansion of their work. they defined their role as a master in their own way. Second, as a woman, they had structural difficulties such as glass ceiling. However, they started to have faith in the organization as they watched them create an organizational culture that could grow, and they seemed to overcome difficulties by focusing on the work itself. Third, female research masters were acknowledging their achievements and feeling the joy of their work itself. The position of Master gave the participants the sense of mission with the highest self-esteem. they also wanted to live a life where they passed on their knowledge and skills and contributed to the organization and society by expanding the learning of "I" to the learning of "We." Based on these findings, the study drew the following conclusions: First, research participants expanded their work into their own adjacent areas, building expertise and creating an opportunity to become masters. Workplaces should be an environment that supports learning so that women can recognize and learn their strengths and build their own expertise. In addition, it is very important to create an environment in which women can grow as professionals by naturally expanding to work and work in adjacent fields. Second, the study participants' belief that if they concentrate on their work and produce results accordingly, they can actually be promoted without discrimination in their gender roles has led to conviction. The more a CEO treats men and women equally, along with an active attitude toward the use of women's workforce, such as a company, the higher the proportion of female executives. Along with the organization's CEO's will to utilize the female workforce, the culture of organization that allows women to focus on their work itself is critical for women to grow. Third, the study participants could see that the intrinsic motivations that seek meaning and feel pleasure in the work itself had the greatest impact. In this regard, it was very important for women to feel the self-efficiency that greatly affected their career success from their early careers. If there are many members who are growing up with joy and happiness within an organization, the organization itself will be able to achieve great results as a high-stakes organization. Fourth. The female research position began to voluntarily share knowledge as soon as she was promoted to master, and felt responsible for the organization. And I tried to contribute to the organization by practicing my learning with our learning. Creating a learning culture to grow through mutual learning within an organization can be seen as the most important task for a L&C center in company. This study is relevant to the in-depth discussion of the practical process of workplace learning and growth among female researchers. Finally, practical suggestions from the personal, educational, environmental and social aspects of the study were included.
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