특수대학원에 재학하는 직장인의 학습체계와 모순에 대한 연구 > 일의 교육

본문 바로가기
일의 교육
일의 교육
Research 일의 교육

학술지 특수대학원에 재학하는 직장인의 학습체계와 모순에 대한 연구

페이지 정보

작성자 JRN 댓글 0건 조회 39회 작성일 19-12-09 00:59

본문

특수대학원에 재학하는 직장인의 학습체계와 모순에 대한 연구 

A Study on Student-Workers’ Learning Activity and Contradiction in Special Graduate School

김지영,장원섭


평생학습사회

Vol.13No.4[2017]


학술저널


특수대학원, 문화역사적 활동이론, 성인학습, 모순, student-worker, special graduate school, cultural historical activity theory(CHAT), adult learning, contradiction

이 연구는 문화역사적 활동이론을 중심으로 특수대학원에 재학하는 직장인의 학습체계를 분석함으로써 평생학습 관점에서 성인학습자를 위한 특수대학원의 역할과 발전방향을 모색하기 위한 것이다. 이를 위해 특수대학원에 재학 중인 10명의 직장인을 대상으로 질적 연구를 수행하였다. 연구 결과, 특수대학원에 재학 중인 직장인은 ‘경력 개발’을 활동의 객체로 다양한 학습에 참여하고 있었다. 물론 이러한 학습활동이 순조롭게만 이루어지는 것은 아니었다. 세분화되지 않은 커리큘럼, 학습자의 수준이 고려되지 않은 전공수업, 교수자의 자질 미흡 등의 구조적인 모순으로 인해 학습에 어려움을 겪는 것으로 나타났다. 그럼에도 불구하고, 이들은 활동체계 간의 갈등 속에서도 제안과 참여를 통해 변화를 모색할 뿐만 아니라 새로운 활동을 구성함으로써 또 다른 학습으로 나아갔다. 이러한 연구 결과를 토대로 평생학습기관으로서 특수대학원의 발전을 위해 학점이수제도의 유연화, 커리큘럼의 세분화, 내실 있는 전공수업 및 교수자의 전문성 향상, 물적․환경적 학습 지원체계 마련 등을 제안하였다.


This study based on Cultural-Historical Activity Theory, student-workers’ learning, which explains the phenomenon best in Special graduate schools, will be reviewed. For this study, qualitative research are applied. The qualitative research method, student-workers’ activity system in school and workplace has been analyzed and the result shows that the object of activity is the career development through work and continuing education. student-workers have integrated theories and practices, expanded concepts, and furthermore established new concepts. Also, by sharing knowledge, they have impacted on organizational learning in school, created new contexts in school and led changes. The activity systems internally revealed inner structural conflicts. Specifically, in the school activity system, contradiction appeared between rule, division of labor, community, tool and object. In the process of resolving structural contradiction, student-workers showed expansive learning such as changing the components of activity system and establishing another new activity system.



  • 페이스북으로 보내기
  • 트위터로 보내기
  • 밴드 보내기
  • 블로그 보내기
  • 카카오스토리 보내기
  • 텔레그램 보내기
  • 텀블러 보내기
Total 35건 1 페이지
일의 교육 목록
번호 제목 글쓴이 조회 날짜
공지
JRN
51 2019-11-27
34
JRN
59 2020-01-09
33
JRN
104 2019-12-09
32
JRN
88 2019-12-09
31
JRN
97 2019-12-09
30
JRN
95 2019-12-09
29
JRN
96 2019-12-09
28
JRN
63 2019-12-09
27
JRN
43 2019-12-09
26
JRN
37 2019-12-09
열람
JRN
40 2019-12-09
24
JRN
44 2019-12-09
23
JRN
49 2019-12-09
22
JRN
48 2019-12-09
21
JRN
34 2019-12-09
20
JRN
73 2019-12-09
게시물 검색

회원로그인


주소 : (우 03722) 서울 서대문구 연세로 50 연세대학교 교육과학관 502호
Email : virtue@yonsei.ac.kr
Copyright (c) 장인성연구네트워크 All Rights Reserved.
그누보드5
주소 : (우 03722) 서울 서대문구 연세로 50 연세대학교 교육과학관 502호
Email : virtue@yonsei.ac.kr
Copyright (c) 장인성연구네트워크 All Rights Reserved.